Mindfulness

WAT IS MINDFULNESS?

In de drukte van alledag vergeten we vaak te leven in het moment. We maken ons zorgen over de toekomst, of zijn met onze gedachten bij het verleden en leven vaak op de automatische piloot. Een groot aantal dingen zoals auto rijden, tanden poetsen en eten doen we op de automatische piloot. Ondertussen zijn we met onze gedachten bij de dag van morgen of bij de boodschappen die nog gedaan moeten worden. We willen voortdurend dingen veranderen of vinden dat dingen anders hadden moeten gaan, zoals dat vervelende gesprek met die collega.

 

Mindfulness leert je om anders om te gaan met de ‘golven’ van het leven. Het helpt je om beter om te gaan met stress en om meer rust te ervaren in je leven. Je komt dichter bij je gevoel, zonder erover te oordelen of er direct gevolg aan te hoeven geven.

 

Je leert om situaties meer te aanvaarden zoals ze zijn en creëert zo ruimte om problemen op een andere manier te bekijken. Van  ‘doen’ naar ‘zijn’.

 

Mindfulness betekent letterlijk: ‘aandachtig zijn’. In de training leer je aandacht te hebben voor gedachten, lichamelijke reacties en gevoelens, die zich op een bepaald moment voordoen. Door mindfulness te oefenen krijg je meer regie over je gedachten en emoties en gaan deze minder met je aan de haal. Je krijgt meer regie over je eigen leven. Je zult meer plezier ervaren en meer genieten van de kleine momenten in het leven.

 

Mindfulness helpt bij:

Piekeren en negatieve gedachten

Werkstress en burn-out klachten

Somberheid en depressie

Angst, spanning en onrust

Slaapproblemen en vermoeidheid

Emotionele en psychische gevolgen van ernstige ziekte en tegenslag

 

Mindfulnesstraining brengt neurobiologische veranderingen op gang. Onderzoek naar de effecten op de hersenactiviteit liet zien dat de training zorgt voor een grote activiteit in het deel van de hersenen dat betrokken is bij cognitieve  en emotionele functies zoals beslissingen nemen, plannen, sociaal gedrag en impulsbeheersing.

Yoga Retreat

Chakra Yoga Retreat

Geniet een week lang van verschillende yogalessen, mindfulness oefeningen en meditaties, magische stranden met kristalhelder water en heerlijke vegetarische maaltijden. Naast 2 keer per dag yoga is er nog voldoende vrije tijd over om van het eiland te genieten, een boek te lezen, te zwemmen in het zwembad of om naar één van de vele mooie stranden te gaan. Gegarandeerd dat je weer helemaal ontspannen, opgeladen en herboren naar huis gaat. Bezoek voor meer informatie de website www.yoga-ibiza.nl.

ymu_retreats_1
ymu_retreats_3
ymu_retreats_4
ymu_retreats_2

Klankbaden

KLANKBADEN

Klankbaden zijn afkomstig uit de Tibetaans boeddhistische gebieden in de Himalaya. De Tibetaanse monniken zijn de eersten geweest die handelden in klankbaden. Ze waren immers door de chinese invallers verdreven en verkochten de baden of andere kostbaarheden om in hun onderhoud te voorzien. Hieruit is de benaming Tibetaans klankbad voortgekomen waarschijnlijk. De baden komen in het hele gebed in en om de Himalaya voor. De kleine baden werden en worden nog steeds gebruikt als offerschaaltjes op de altaren in de tempels. De grotere klankbaden worden gebruikt om meester te worden over de klank en om op te mediteren. Ze leerden ook alle tonen te onderscheiden die verborgen liggen in een klankkleur. Deze hebben weer verbinding met de 7 chakra’s. De metalen die in de baden verwerkt zijn hebben weer verbinding met de planeten en die hebben weer invloed op ons karakter. Alles heeft invloed op alles. Klank en trilling… alles is energie.. gedachten zijn trilling en dus energie.

 

WERKING

Het klankbad heeft voor iedereen een harmonieuze klank. Doordat er meerdere hoofdtonen te horen zijn. De klank werkt in op het lichaam, op onze gevoelens, emoties en herinneringen. Bij aanslaan geeft het klankbad niet alleen een klank, maar ook een trilling die zich door het lichaam verplaatst. Door de klanktrillingen krijgen alle lichaamscellen een subtiele massage. Ons lichaam bestaat voor meer dan 70% uit water, water geleidt trilling in je lichaam. De energie gaat stromen, lichaam en geest worden in balans gebracht. Blokkades kunnen losgemaakt worden.

EEN BEHANDELING KAN DE VOLGENDE EFFECTEN HEBBEN:

 

Geestelijk en lichamelijk ontspannen gevoel

Rustgevend

Vermindering v klachten zoals pijn en allergieen

Balans tussen lichaam en geest

Betere doorbloeding van het lichaam

Loslaten van afvalstoffen

Verbeterde concentratie

Meer vitaliteit en energie

yoga_mindfulness_utrecht_logo

Trainingslocatie
Yoga en Mindfulness Utrecht
Jansbrugkelder
Oudegracht a/d/ Werf 105
3511AL Utrecht

Certificatie en accreditatie
Yoga en Mindfulness Utrecht verzorgt Mindfulness trainingen (MBSR), yoga en klankbaden en is lid van de Mindfulness Beroeps Vereniging Nederland en Geregistreerd Yoga Teacher.

Kostenvergoeding
Yoga en Mindfulness Utrecht  is lid van de Vereniging Mindfulness Based Trainers Nederland en Vlaanderen (MBVN) en geregistreerd als categorie 1 trainer. Dit is een voorwaarde voor gehele of gedeeltelijke vergoeding van de kosten van de Mindfulness MBSR training.

8-weekse mindfulnesstraining (MBSR)
Een MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) training is ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn en heeft altijd dezelfde opbouw, waar je de training ook volgt. De training bestaat uit 8 bijeenkomsten van 2 tot 2,5 uur in de avond, een stilte-ochtend of middag en oefeningen voor thuis. Tijdens de bijeenkomsten bespreken we de theoretische achtergronden en doen we mindfulness oefeningen die we na bespreken. Ook krijg je concrete tips om mindfulness in je dagelijks leven te integreren. Na 8 weken heb je alle tools in handen om mindfulness een blijvend onderdeel van je leven te laten zijn.

Individuele mindfulness
Niet iedereen wil deelnemen aan of heeft baat bij een groepstraining. Individuele training is anders maar net zo effectief als een groepstraining. Voordeel van individuele Mindfulness is dat je op elk moment kunt beginnen.

Tijdens de individuele bijeenkomsten is er naast het beoefenen van de Mindfulness oefeningen ook tijd en ruimte om in te spelen op de individuele problematiek. Vanuit de Mindfulness filosofie krijg je praktische handvatten aangereikt hoe je anders om kunt gaan met dat waar je tegenaan loopt.

Mindfulness apps
Er zijn verschillende apps die je kunnen ondersteunen bij het beoefenen van mindfulness. Hieronder zet ik mijn favorieten op een rij.

Mijn ervaring is wel, dat als je nog helemaal geen ervaring hebt met mindfulness of meditatie, het beter is om eerst een 8-weekse training te volgen en zo het mediteren met begeleiding onder de knie te krijgen. Maar je kunt het altijd eens uitproberen. Loop je ergens tegen aan of heb je vragen, neem gerust contact met me op!

yty_app_headspace

Headspace
Een gratis app met veel begeleide meditaties.

yty_app_calm

Calm
Een gratis app, met een zelf instelbare timer en achtergrondgeluiden.

yty_app_mindfulness

De Mindfulness app
€1,99, verschillende opties, begeleide meditaties, maar ook zelf in te stellen met om de minuut een belletje.

yty_app_vgz

VGZ Mindfulness Coach
een gratis app, ook als je niet bij VGZ verzekerd bent!

yty_app_spotify

Spotify
Ook op spotify staan veel mindfulness oefeningen. Zoek bijvoorbeeld op Edel Maex, Mark Williams of Rob Brandsma. Je kunt ook op de soort oefening zoeken: ademruimte, bodyscan of zittende meditatie.